Παν. Δυτικής Μακεδονίας, Κοζάνη
+302461056444
Follow us on
Αναζήτηση
Search
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
+302461056444

Διαγωνισμός Καινοτομίας & Επιχειρηματικότητας

Η Μονάδα Επιχειρηματικότητας του ΠΔΜ θα υλοποιήσει δύο (2) ετήσιους Διαγωνισμούς Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας (2022 και 2023) που θα απευθύνονται στην Πανεπιστημιακή κοινότητα του ΠΔΜ (ομάδες φοιτητών όλων των βαθμίδων - προπτυχιακοί, μεταπτυχιακοί, καθώς και ερευνητές), με σκοπό να αναδείξει, να προβάλλει και να επιβραβεύσει πρωτότυπες ιδέες για προϊόντα, υπηρεσίες ή/και επιχειρηματικές λύσεις που προέρχονται από το οικοσύστημα του ΠΔΜ. 
Οι ιδέες αυτές θα πρέπει να «απαντούν» σε σύγχρονα προβλήματα και να δίνουν έμφαση στην καινοτομία και στις νέες τεχνολογίες και ειδικότερα σε
τομείς που άπτονται της Δίκαιης Μετάβασης της ΠΔΜ.

Οδηγός αξιολόγησης και βράβευσης Επιχειρηματικών Σχεδίων

Ο οδηγός περιγράφει τη μεθοδολογία που ακολουθείται προκειμένου να αξιολογηθούν με το πλέον αξιόπιστο και αντικειμενικό τρόπο, υποψήφια επιχειρηματικά σχέδια τα οποία συμμετέχουν στο διαγωνισμό των βραβείων επιχειρηματικότητας που διοργανώνει το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας στο πλαίσιο της δημιουργίας «Μονάδας Επιχειρηματικότητας ΠΔΜ». 

Ο οδηγός κατανέμεται σε σχέση με το περιεχόμενό του σε δύο μέρη.

Στο πρώτο μέρος παρουσιάζεται και περιγράφεται η διαδικασία της οργάνωσης
και διενέργειας του διαγωνισμού και αναλύεται στα επί μέρους μέρη:

Α. Περιγραφή του σκοπού και στόχων τoυ διαγωνισμού
Β. Διοργάνωση του Διαγωνισμού
Γ. Σε ποιους απευθύνεται (περιγραφή του προφίλ των διαγωνιζόμενων)
Γ.1 Ανοικτός Διαγωνισμός (ελεύθερη συμμετοχή υποψηφίων)
Γ.2 Κλειστός Διαγωνισμός (καθορίζεται εκ των προτέρων η ομάδα
στόχου και οι προϋποθέσεις συμμετοχής επί ποινή αποκλεισμού)
Δ. Όροι Συμμετοχής
Περιγράφονται με σαφήνεια οι όροι του διαγωνισμού
Δ.1 Αναφορικά με την επιλεξιμότητα συμμετοχής των υποψηφίων.
Δ.2 Τη διαδικασία αξιολόγησης των συμμετεχόντων.
Δ.3 Τη διαδικασία ενστάσεων (συμμετοχής και αξιολόγησης των
υποψηφίων).
Δ.4 Το χρονοδιάγραμμα διενέργειάς του (προθεσμίες δήλωσης
συμμετοχής διαγωνιζόμενων, διενέργειας διαγωνισμού, αποτελέσματα
αξιολόγησης).
Ε. Δημοσιότητα
Ε.1 Διασφαλίζεται η προβολή και η δημοσιότητα της διενέργειας του
διαγωνισμού.
Ε.2 Η ενημέρωση των διαγωνιζομένων με σαφείς και γραπτούς όρους
και προϋποθέσεις.
Ε.3 Συμφωνείται εκ μέρους των διοργανωτών η παροχή ή μη
πρόσθετων διευκρινήσεων προς τους υποψηφίους διαγωνιζόμενους.
ΣΤ. Οργανωτικά
ΣΤ.1 Συγκροτείται η οργανωτική επιτροπή διενέργειας του
διαγωνισμού.
ΣΤ.2 Γραμματεία. Συνεπικουρεί το έργο της οργανωτικής επιτροπής και
αναλαμβάνει τη διοικητική υποστήριξη της διενέργειας του διαγωνισμού και την επικοινωνία με τους υποψηφίους διαγωνιζόμενους.
Ζ. Συγκρότηση Επιτροπής Αξιολόγησης Συμμετεχόντων
Η Επιτροπή Αξιολόγησης λαμβάνοντας υπόψη τους όρους, προϋποθέσεις και
τα κριτήρια για την αξιολόγηση των συμμετεχόντων ανακηρύσσει τους νικητές
και τους διακριθέντες.
(οι νικητές ανακηρύσσονται με βάση τη βαθμολογική επίδοση του
επιχειρηματικού σχεδίου αναφορικά με τα κριτήρια αξιολόγησης).
Οι διακριθέντες σημειώνουν μια ειδική επίδοση σε επί μέρους θέματα:
Πρωτότυπη Επιχειρηματική Ιδέα, Πρωτότυπη Παρουσίαση, Επιχειρηματική
Αντίληψη και Προσωπικότητα κλπ.
Συμφωνείται εκ των προτέρων η τεκμηρίωση ή μη των τελικών της
αποφάσεων.
Η επιλογή των μελών της Επιτροπής Αξιολόγησης προσδίδει εξ ορισμού κύρος
και αξιοπιστία στο διαγωνισμό.
Τα μέλη της προτείνεται να ανήκουν:
 στην Ακαδημαϊκή Κοινότητα
 σε Φορείς Εργοδοτών και Εργαζομένων
 σε Επιχειρηματίες αναγνωρισμένου κύρους και
 σε Συμβούλους Επιχειρήσεων (Subject Matter Experts)

Η. Επιτροπή Εντάσεων (προαιρετικό)
Επιλέγεται από τους διοργανωτές η αναγκαιότητα συγκρότησης Επιτροπής
Ενστάσεων. Δίνεται η δυνατότητα στους υποψηφίους να υποβάλουν
ενστάσεις για τον αποκλεισμό τους σε σχέση με τη συμμετοχή τους στη
διαγωνιστική διαδικασία.

Η. Διασφάλιση Αμεροληψίας / Σύγκρουση Συμφερόντων
Όλα τα εμπλεκόμενα μέρη υποχρεούνται να υπογράψουν Συμφωνητικό
Εμπιστευτικότητας και Αμεροληψίας προκειμένου να αποφευχθούν θέματα
σύγκρουσης συμφερόντων (Σχέση με διαγωνιζόμενους – συγγενική ,
επαγγελματική κλπ.). Προτείνεται η συνεργασία με έγκριτο συμβολαιογραφικό
γραφείο για την τήρηση των αρχείων και των αποτελεσμάτων του
διαγωνισμού.

Στο Β Μέρος παρουσιάζεται η μεθοδολογία και οι διαδικασίες που
ακολουθούνται για την αξιολόγηση των συμμετεχόντων.

Α. Φάκελος Υποψηφιοτήτων
Η Οργανωτική Επιτροπή σε συνεργασία με την Επιτροπή Αξιολόγησης των
διαγωνιζομένων συμφωνούν σε μια από τις ακόλουθες επιλογές:

Α.1 Υποβολή Κοινού Φακέλου Διαγωνιζόμενων (Κλειστού Τύπου
Διαγωνιστική Διαδικασία)
Όλοι οι διαγωνιζόμενοι υποχρεούνται να υποβάλουν κοινό φάκελο στον οποίο
περιέχουν προκαθορισμένα πεδία τα οποία οφείλουν να συμπληρώσουν.
Η Επιτροπή Αξιολόγησης καλείται να αξιολογήσει την πληρότητα του φακέλου
σε σχέση με το περιεχόμενο, την τεκμηρίωση και την καινοτομία του
επιχειρηματικού σχεδίου.
Στη παρούσα επιλογή δίνεται η δυνατότητα στην Επιτροπή Αξιολόγησης να
βαθμολογήσει εκ των προτέρων κάθε πεδίο του φακέλου με τον αντίστοιχο
συντελεστή βαρύτητας.

Α.2 Υποβολή Ανοικτού Περιεχομένου Διαγωνιζομένου (Ανοικτού Τύπου
Διαγωνιστική Διαδικασία)
Στην εν λόγω επιλογή οι διαγωνιζόμενοι έχουν τη δυνατότητα να
παρουσιάσουν την επιχειρηματική τους πρόταση σύμφωνα με τη δική τους
επιλεγμένη δομή, λαμβάνοντας υπόψη τα γενικά κριτήρια του διαγωνισμού.
Στην παρούσα επιλογή οι διαγωνιζόμενοι έχουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν
χωρίς περιορισμούς την επιχειρηματική τους πρόταση, επιλέγοντας να δώσουν
έμφαση στα δυνατά τους σημεία. Η Επιτροπή Αξιολόγησης καλείται να επιλέξει
τις καλύτερες προτάσεις από ετερογενείς παρουσιάσεις, λαμβάνοντας υπόψη
τη συμπεφωνημένη μεθοδολογία αξιολόγησης.

Β. Επιλεξιμότητα Διαγωνιζομένων. Στην πρώτη φάση η Οργανωτική Επιτροπή
παραδίδει στον Πρόεδρο της Επιτροπής Αξιολόγησης τον κατάλογο με τους
διαγωνιζόμενους και το φάκελο υποψηφιότητας, εκάστου εξ αυτών οι οποίοι
πληρούν τους όρους και προϋποθέσεις συμμετοχής στη διαγωνιστική
διαδικασία.

Γ. Διαδικασία Αξιολόγησης
Η διαδικασία αξιολόγησης αποτελείται από δύο φάσεις:
1 η Φάση: Αξιολογείται το σύνολο των προτάσεων και επιλέγονται οι 10
συμμετοχές με την υψηλότερη βαθμολογία που συγκεντρώνουν στην
1η Κατηγορία Βασικά Κριτήρια Αξιολόγησης.

2 η Φάση: Καλούνται οι 10 διακριθέντες διαγωνιζόμενοι να
παρουσιάσουν το επιχειρηματικό τους σχέδιο ενώπιον της Επιτροπής
Αξιολόγησης (καθορίζεται από την Επιτροπή η διάρκεια του χρόνου
παρουσίασης) και βαθμολογούνται με βάση τα Δευτερεύοντα Κριτήρια
της 2ης κατηγορίας. Μετά και την ολοκλήρωση της διαδικασίας των
δύο φάσεων η Επιτροπή Αξιολόγησης του Διαγωνισμού ανακηρύσσει
τους νικητές ( 1 Ο , 2 Ο , 3 Ο βραβείο /οι οποίοι συγκεντρώνουν την
υψηλότερη βαθμολογία συνολικά στις δυο κατηγορίες κριτηρίων) και
τους διακριθέντες.

Δ. Κριτήρια Αξιολόγησης
Τα κριτήρια αξιολόγησης αναφέρονται στη νέα επιχειρηματικότητα, η οποία
βρίσκεται στα αρχικά στάδια και καλύπτει και τους τρεις κλάδους της
παραγωγής. Επομένως κάθε επιχειρηματικό σχέδιο αξιολογείται ως μια εν
δυνάμει μελλοντική επιχειρηματική δραστηριότητα η οποία κρίνεται
πρωτίστως:
α. για τη βιωσιμότητά της,
β. τη δυνατότητα άντλησης κεφαλαίων προ-χρηματοδότησης
(Τραπεζικά Ιδρύματα, Επενδυτές, Συγχρηματοδοτούμενα Αναπτυξιακά
Προγράμματα κλπ.),
γ. την καινοτόμα προσέγγισή της,
δ. την εξωστρέφεια,
ε. την τεχνολογική της ένταση και
στ. την αειφόρα προσέγγισή της.

Επισημαίνεται ότι σε μια διαγωνιστική διαδικασία η συνολική αξιολόγηση ενός
επενδυτικού σχεδίου δεν απαιτεί από την πλευρά των διαγωνιζομένων την
υποβολή ενός Business Plan καθώς αντικειμενικοί λόγοι δεν επιτρέπουν στους
υποψηφίους στο στάδιο της επιχειρηματικότητας αρχικών σταδίων την
εκπόνησή του.
Επομένως, η Επιτροπή των Αξιολογητών θα ακολουθήσει τη δομή και το
σκεπτικό της αξιολόγησης ενός Business Plan ως προβολή του κάθε
επιχειρηματικού σχεδίου στη βάση των δυνατοτήτων του σε σχέση με το
οικονομικό περιβάλλον, διαμορφώνοντας μια δέσμη κριτηρίων που απορρέουν
απ΄αυτό.
Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στο προαναφερόμενα κριτήρια τα οποία θα
αποτελέσουν στην ανάλυση, τεκμηρίωση και βαθμολόγηση το βασικό
περιεχόμενο του προς εκπόνηση Οδηγού Αξιολόγησης Επιχειρηματικών
Σχεδίων.
Τα κριτήρια χωρίζονται σε δύο κατηγορίες:
1. βασικά και

2. δευτερεύοντα κριτήρια με ανάλογη βαθμολογική βαρύτητα.
Το 70% της συνολικής βαθμολογίας κατανέμεται στα βασικά κριτήρια και το
30% της συνολικής βαθμολογίας στα δευτερεύοντα κριτήρια. Για κάθε
κριτήριο υπάρχει διαφορετικός συντελεστής βαρύτητας.

1η Κατηγορία: Βασικά Κριτήρια
1. Βιωσιμότητα
Το προτεινόμενο επιχειρηματικό σχέδιο καλύπτει τις βασικές αρχές και
προϋποθέσεις που του εξασφαλίζουν την βιωσιμότητά του.
Ενδεικτικά αναφέρονται:
 Εξασφάλιση της χρηματοδότησης /εξεύρεσης πόρων /πηγές
χρηματοδότησης.
 Τεκμηρίωση προϋπολογισμού επένδυσης και αρχικού κεφαλαίου
κίνησης στη βάση ενός ρεαλιστικού σεναρίου.
 Εξασφάλιση της ζήτησης/διάθεσης του παραγόμενου προϊόντος
/υπηρεσίας.
 Δυνατότητα απόσβεσης της επένδυσης στο μικρότερο δυνατό
διάστημα.
 Εξυπηρέτηση του τραπεζικού δανεισμού και των τοκοχρεολυσίων.
 Το παρόν σχέδιο χαρακτηρίζεται από σταθερότητα ζήτησης της αγοράς
και δεν αποτελεί μια ιδέα με φθίνοντα εποχικά χαρακτηριστικά και
γεγονότα.
2. Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία
Σύμφωνα με τη σύγχρονη επικρατούσα αντίληψη το βασικό κριτήριο της
επιχειρηματικότητας συνίσταται στο γεγονός αν τα προϊόντα /υπηρεσίες
χαρακτηρίζονται ως νέα στην ελληνική ή διεθνή αγορά. Παράλληλα, η
καινοτομία αναφέρεται είτε σ’ ένα νέο προϊόν που δημιουργεί ζήτηση σε
σύγκριση με υπάρχοντα είτε ως μια διαδικασία που μειώνει το κόστος
παραγωγής του προτεινόμενου επιχειρηματικού σχεδίου.
3. Τεχνολογική Ταυτότητα του Επιχειρηματικού Σχεδίου
Πρόκειται για ένα κριτήριο που αξιολογεί και μετρά το βαθμό της τεχνολογικής
διάστασης του επιχειρηματικού σχεδίου και το βαθμό του τεχνολογικού
επιπέδου που το χαρακτηρίζει (π.χ., υψηλό, μέτριο, μηδενικό).
4. Επιχειρηματικό Σχέδιο και Απασχόληση
Το παρόν κριτήριο αναδεικνύει στη βάση των προοπτικών δημιουργίας θέσεων
εργασίας, τις προοπτικές ανάπτυξης μιας νέας επιχείρησης και την επίδρασή
της στην τοπική και εθνική οικονομία. Παράλληλα, το εν λόγω κριτήριο
συνδέεται άμεσα και με την επίδραση της αλλαγής της παραγωγικής βάσης και
της απασχόλησης στη μετα-λιγνιτική εποχή.
5. Επιχειρηματική Εξωστρέφεια

Η παρουσίαση και η προοπτική μιας τεκμηριωμένης εξωστρέφειας του
Επιχειρηματικού Σχεδίου ενισχύει την ανταγωνιστικότητα του τελικού
προϊόντος/υπηρεσίας, διευρύνει το οικονομικό περιβάλλον της επιχειρηματικής
δραστηριότητας προσδίδοντας στο σχέδιο πρόσθετα συγκριτικά
πλεονεκτήματα.
(Σημειώνεται ότι το 70 % των νεοφυών επιχειρήσεων επιλέγουν να
δραστηριοποιηθούν στην ελληνική αγορά).
6. Πράσινη Επιχειρηματικότητα και Κυκλική Οικονομία
Το παρόν κριτήριο αναφέρεται στην πράσινη επιχειρηματικότητα η οποία
εστιάζει τις οικονομικές της δραστηριότητες με γνώμονα την αειφορία και
προστασία του περιβάλλοντος. Το μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα αποτελεί για
ένα επιχειρηματικό σχέδιο μια εξαιρετική προοπτική σε σχέση με το κοινωνικό
και καινοτόμο χαρακτήρα του, με μέσο-μακροπρόθεσμες οικονομικές
επιδράσεις.
7. Πληρότητα Επιχειρηματικού Σχεδίου
Το συνολικό περιεχόμενο θα πρέπει να αποτυπώνει με τον πλέον σαφή και
τεκμηριωμένο τρόπο την επιχειρηματική πληρότητα του σχεδίου. Βασικό
στοιχείο αποτελεί η ύπαρξη λιγοστών διευκρινιστικών ερωτήσεων και
αποριών σε σχέση με το επιχειρηματικό σχέδιο.
8. Επιχειρηματική Προσαρμογή - Business Adaptability
Παρουσίαση της στρατηγικής προσαρμογής του επιχειρηματικού μοντέλου
στα μεταβαλλόμενα οικονομικά περιβάλλοντα και αγορές.

2η Κατηγορία: Δευτερεύοντα Κριτήρια (Παρουσιάσεις διαγωνιζομένων)

1. Παρουσίαση Επιχειρηματικού Σχεδίου/Marketing Plan
Αξιολογείται η παρουσίαση του επιχειρηματικού μοντέλου, σε σχέση με το
περιεχόμενο, την προώθησή του, το πλαίσιο της παρουσίασης.
2. Οργανωτική και Επιχειρησιακή αποτύπωση του Σχεδίου
Αξιολογείται η πρόβλεψη της Οργανωσιακής του Διάρθρωσης, Επιχειρησιακός
Σχεδιασμός, Δομή Διοίκησης.
3. Σύνδεση του Επιχειρησιακού Σχεδίου με το ΣΔΑΜ και την ευρύτερη
περιοχή της Περιφέρειας Δ. Μακεδονίας
Αξιολογείται ο βαθμός ενσωμάτωσης του σχεδίου στη νέα παραγωγική βάση
της μετα-λιγνιτικής εποχής στην Δ. Μακεδονία και ο βαθμός επίδρασής του. Η
ευρύτερη γνώση του συμμετέχοντα για την περιοχή σε οικονομικό, κοινωνικό
και πολιτιστικό επίπεδο.
4. Επιχειρηματική αντιληπτική ικανότητα και γνώση

Αξιολογείται ο βαθμός αντίληψης και γνώσης του διαγωνιζόμενου στο μάκρο-
και μίκρο- επιχειρηματικό περιβάλλον, καθώς και η συνολική του
προσωπικότητα του διαγωνιζόμενου.
5. Επιχειρηματικότητα και κοινωνική ενσυναίσθηση
Αξιολογείται ο βαθμός αντίληψης του διαγωνιζόμενου και η σύνδεση του
Επιχειρηματικού Σχεδίου με θέματα κοινωνικής ηθικής των επιχειρήσεων.
Αξιολογούνται επίσης οι κοινωνικές δεξιότητες των συμμετεχόντων.
6. Πρωτότυπη Επιχειρηματική Ιδέα
Αξιολογείται η πρωτοτυπία του επιχειρηματικού σχεδίου (smart business)

Για την υλοποίηση του ΠΕ θα απαιτηθεί η συνεργασία με έναν εξωτερικό
συνεργάτη - στέλεχος, που θα αναλάβει τον προγραμματισμό και
παρακολούθηση του συνόλου των απαιτούμενων εργασιών για τη διεξαγωγή
των 2 διαγωνισμών.

  • Σύνταξη Αναλυτικής Πρόσκλησης στο διαγωνισμό και Εγχειριδίου
    Αξιολόγησης.
  • Υποστήριξη της διαδικασίας λήψης ερωτήσεων και απαντήσεων σχετικά
    με το διαγωνισμό.
  • Υποστήριξη της διαδικασίας ηλεκτρονικής λήψης αιτήσεων.
  • Δημιουργία Επιτροπής Αξιολόγησης.
  • Διαδικασία αρχικής αξιολόγησης του συνόλου των προτάσεων.
  • Workshop προετοιμασίας και υποστήριξης των ομάδων που θα
    αξιολογηθούν θετικά, για την παρουσίαση της επιχειρηματικής τους ιδέας.
  •  Παρουσίαση (Pitching) των διακριθέντων ομάδων κατά τη διαδικασία
    αξιολόγησης σε Επιτροπή για την ανάδειξη των νικητών (Demo Day).
  • Ενέργειες δημοσιότητας και προβολής του διαγωνισμού, του Demo Day
    και των νικητών στους  ενεργούς φοιτητές του ΠΔΜ και στα μέλη ΔΕΠ.
    Η συγκεκριμένη εκδήλωση Απονομής Βραβείων κρίνεται σκόπιμο να
    υποστηρίζεται από τα τοπικά αλλά και εθνικά ΜΜΕ, ενώ η παρουσία
    εκπροσώπων τοπικών και εθνικών φορέων και προσωπικότητες της ακαδημαϊκής και της επιχειρηματικής κοινότητας προβλέπεται έκδηλη.
  • Βράβευση των καλύτερων επιχειρηματικών ομάδων. Τρία Βραβεία
    Επιχειρηματικότητας με έπαθλο τη συνέχιση της επιχειρηματικής ιδέας
    σε κάποιο σχήμα επιχειρηματικής επιτάχυνσης ή της επίσκεψης
    των φοιτητών σε αντίστοιχες σε ερευνητικά κέντρα της Ελλάδας ή του
    εξωτερικού.
  • Υλοποίηση των προβλεπόμενων διαδικασιών για την επιλογή των
    καθηγητών που θα διδάξουν τα μαθήματα.
  • Υλοποίηση των προβλεπόμενων διαδικασιών για την επιλογή των
    ατόμων που θα παραδώσουν τα σεμινάρια.
  • Υλοποίηση τουλάχιστον 5 σεμιναρίων επιχειρηματικότητας.
  • Υλοποίηση των προβλεπόμενων διαδικασιών για την επιλογή του
    λογισμικού για τα εργαστήρια επιχειρηματικότητας.
  • Υλοποίηση των προβλεπόμενων διαδικασιών για την επιλογή
    εξωτερικού συνεργάτη ως Υπεύθυνου των 2 Διαγωνισμών. 
  • Υλοποίηση δύο (2) ετήσιων διαγωνισμών το 2022 και το 2023.
  • Προώθηση της καινοτόμου επιχειρηματικότητας μεταξύ των μελών της
    πανεπιστημιακής κοινότητας.
  • Ανάδειξη πρωτότυπων επιχειρηματικών ιδεών και διασύνδεσή τους με
    την αγορά.
  • Σύνδεση των ΠΕ2 και ΠΕ3.
  • Βράβευση των 3 καλύτερων επιχειρηματικών ιδεών σε κάθε
    διαγωνισμό.
Translate »